Onbewoond eiland en Quadtour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Smolenaers - WaarBenJij.nu Onbewoond eiland en Quadtour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Smolenaers - WaarBenJij.nu

Onbewoond eiland en Quadtour

Door: Lianne Smolenaers

Blijf op de hoogte en volg Lianne

30 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Een paar weken geleden was een minder leuke week aangezien er een inbreker bij ons op het erf is geweest waardoor we ons niet meer helemaal veilig voelde. Dat weekend erna zijn we met z’n allen naar het onbewoond eiland ‘Go isakong’ geweest waar we weer tot rust zijn gekomen. Het was een mooi eiland en het verbaasde ons dat we een wc hadden die je door kon spoelen. Wij zijn namelijk gewend dat je de wc met een emmer water moet doorspoelen. Dit was dus luxe voor ons. Er valt eigenlijk niet heel veel te vertellen over wat we gedaan hebben, want op een onbewoond eiland ga je natuurlijk vooral relaxen. Bij de meeste trips heb je een druk programma en ga je vanalles doen. Maar dit weekend was het motto ‘niks moet, alles mag’. Zo gingen sommigen een vlot bouwen (wat moeilijker was dan ze dachten haha), anderen gingen relaxen in hun hangmat, anderen gingen zwemmen in het stuwmeer en sommigen gingen spelletjes doen. Ik had mijn kaarten meegenomen en de gids had nog een ander leuk kaartspel meegenomen. Zoals veel van jullie weten ben ik altijd in voor een spelletje, dus heb ik zowat de hele middag spelletjes gedaan.
Toen ik dat hoorde dat de gids zijn gitaar mee had genomen, kon mijn dag niet meer stuk. Ik heb de afgelopen maanden mijn gitaar en mijn keyboard erg gemist, maar dit weekend heeft het weer helemaal goed gemaakt…. Volle maan, sterren, kampvuur en een gitaar! Nu kan ik weer iets van mijn bucketlist afstrepen: gitaar spelen op een onbewoond eiland.
De volgende dag gingen we een wandeling maken door de jungle. We hebben weer een slang gezien en geslingerd aan de liaan, hier kijken wij niet meer van op. Wat in het begin van onze reis nog leek of we in een film zaten is nu eigenlijk heel normaal voor ons. Best raar om te merken dat je aan alles gewend raakt, maar toch blijft het leuk.
Toen we naar huis gingen, gingen we nog even langs het huis van de gids. Hij had namelijk hele aparte huisdieren. We hebben daar geknuffeld met een luiaard. Dat vonden we toch wel erg bijzonder. Ook had hij nog een slang, een vogelspin, een schildpad en een kaaimaan.
Daarna gingen we langs het huis van de andere gids waar we ook mochten knuffelen. Jullie zullen je wel afvragen wat voor bijzonders we daar hebben gezien….. Deze keer was het geen eng beest, maar een baby haha. Dat was het einde van weer een geslaagde trip.

Wat ik nog niet verteld heb, is dat ik begin mei begonnen ben met salsales. Ik vind het echt super leuk. Na 8 lessen en een testdag kan ik zeggen dat ik mijn certificaat salsa gehaald heb! Volgende week begin ik met level 2.

Verder heb ik afgelopen week leidsters van een crèche een workshop gegeven over gedragsproblemen. Hier wist ik veel over te vertellen. Wel moest ik erg letten op mijn uitspraak zodat de Surinamers me konden verstaan. Vrijdag heb ik ouders van kinderen met het syndroom van Down een presentatie gegeven over pubers met Down. Op school hebben we het nooit over het Downsyndroom gehad, dus daarom was dit ook een hele uitdaging voor me. Het applaus en de bedankjes na afloop bevestigde gelukkig dat de ouders het interessant vonden.

Zaterdag zijn Lisanne, Lisa, Marjelle en ik op quadtour gegaan. Dit wilde ik al erg lang doen, maar ik kreeg niemand mee. Uiteindelijk waren ze toch overtuigd. In het begin was het erg wennen op de quad, maar op het eind scheurde ik even met 65 km/uur over het zandpad. We hebben gereden in een erg mooie omgeving. Eerst in het savannegebied en daarna door de jungle. Aangezien het regenseizoen is, lager er veel plassen. We konden dus lekker crossen door de plassen. Aan het eind van de dag zagen we er dan ook allemaal erg vies uit.

Zondag hadden we pijn van onze handen van het stevig vasthouden terwijl we achter op de quad zaten. Elvera, Eva, Lisanne en ik hebben een workshop gevolgd kalebaslampen maken. Een kalebas is iets dat in Suriname veel gebruikt wordt. Het is vergelijkbaar met een pompoen, die je moet uithollen. Je kunt het gebruiken als kommetje, als schep, om je mee te baden of om een lamp van te maken. Met een boor hebben wij door middel van veel gaatjes een mooi patroon in de kalebas gemaakt. Binnenin zit een lampje en wanneer je hem aanmaakt komt het licht door de gaatjes waardoor je een mooi effect krijgt. Ook hebben we nog geleerd hoe je baka bana’s moet maken. Dit zijn gebakken bananen, typisch Surinaams en erg lekker.

Over een maand zit mijn reis er alweer op. Volgend weekend gaan we nog 4 dagen naar Boven Suriname, dus ik zal in mijn volgende verhaal weer vanalles te vertellen hebben.

  • 31 Mei 2016 - 17:57

    Wil En Ton:

    Ha die Lianne. Ik denk dat VINZ al groter is als die aap die jij vast hebt.
    En die hagedis, ik krijg er kippevel van!
    Vanmiddag is hier op de Ospelseweg een quad over de kop gegaan.
    Politie en de ambulance kwamen hier langs.
    Jij kon niet zo hard vallen in het zand en de modder.
    We zullen blij zijn als je er weer bent.
    Nu een papiere kus ******** maar dan weer een echte met knuffel.
    groetjessssssssssssssssssssssss

  • 31 Mei 2016 - 19:02

    Lenie Smolenaers-Steijvers:

    Hallo Lianne,
    Het einde is bijna in zicht. Ik denk bijna dagelijks aan je. Wat een avonturen beleef jij. En wat moedig
    dat je aan alles deel neemt. Maar........ uiteindelijk ben je er voor je stage. Je zult over een maand niet bruin gebakken terug komen, zo op de foto's te zien. Er zal een zelfverzekerde Lianne terugkomen.
    Wanneer je voet op Nederlandse bodem zet op 29 juni zul je wel denken; wat hebben we het toch goed
    in Nederland.
    In huize Smolenaers, op boeket nr. 23 is momenteel de schilder bezig en kan ik de volgende week beginnen
    met de poets. De keuken wordt op 16 juni geplaatst. Dus... wanneer je thuis komt is hopelijk alles tiptop in orde. Wat ben ik blij dat ik weer normaal kan koken en dat mijn huis opgeruimd is.
    Het heeft hier gisteren flink geregend. Dit was ook hard nodig. Ilona fietste vanmiddag weer naar de Mac
    om te gaan werken.
    Veel succes met je stage.
    Groetjes,

    Lenie

  • 31 Mei 2016 - 22:41

    Mam:

    Ja lianne ik ben nu toch echt aan het aftellen. Nog 29 dagen. Dikke kus xxxxxx Tot gauw.

  • 01 Juni 2016 - 00:26

    Lianne Smolenaers:

    Ik ben ook blij als ik weer terug ben en iedereen weer zie.
    Kusjessss!! en tot over een maand!

  • 22 Juni 2016 - 23:02

    Marjo:

    Super mooie foto's. Jij durft! Ik doe het je niet na.

    groetjes,
    Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Ik ben Lianne Smolenaers, 19 jaar, en studeer pedagogiek op de Fontys Hogeschool in Sittard. Momenteel zit ik in het derde schooljaar van mijn opleiding. Van 9 februari 2016 t/m 28 juni 2016 ga ik naar Suriname om stage te lopen op het Medisch Opvoedkundig Bureau. Ik heb er erg veel zin in!

Actief sinds 10 Jan. 2016
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 13458

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 28 Juni 2016

Stage in Suriname

Landen bezocht: