Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Smolenaers - WaarBenJij.nu Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Smolenaers - WaarBenJij.nu

Bigi Pan

Door: Lianne Smolenaers

Blijf op de hoogte en volg Lianne

14 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Vorig weekend zijn we na lange tijd weer eens met z’n allen op trip geweest. Ik vind het altijd fijn om even de stad uit te zijn. Weg achter de tralies in ons huis en weg uit de drukke stad.

Zaterdag vertrokken we naar Bigi Pan. Met een bootje gingen we naar een hutje midden op het water. Tijdens het varen zagen we mooie vogels en een kaaiman. Nadat we onze hangmatten hadden opgehangen in het hutje, gingen we weer varen. We kwamen bij een groot net waar allemaal vissen in zaten. Het was de bedoeling dat we deze mee namen om op te eten. Ik wou natuurlijk wel helpen met de vissen uit het net te halen. Ik sprong uit de boot en zakte een stuk de modder in. Bigi Pan is een moerasgebied, de bodem was dus van modder, dit voelde erg vies. Toen we een berg vissen in de boot hadden, gingen we weer terug. De vissen leefden nog, dus af en toe sprongen ze door de boot, dat was wel even schrikken. Daarna mochten we vis schoonmaken. Ik heb wel mee gekeken, maar ik vond het te ver gaan om zelf z’n kop eraf te snijden.
‘s Avonds gingen we weer varen, opzoek naar kaaimannen. Tijdens het varen sprong er ineens een vis in de boot, hij vloog tegen Eva’s oog en tegen mijn been. Deze kwam erg hard aan, maar toen we van de schrik bekomen waren konden we er wel mee lachen; ‘een vliegende vis’ haha.
We hebben een paar kaaimannen gevonden. De bootsman sprong uit de boot om er een te vangen. Nadat hij een touwtje om zijn bek had gebonden, mochten we hem vasthouden. Dit vond ik erg tof, hij was wel heel zwaar.
Voordat we gingen slapen, hebben we nog leuke spelletjes gedaan en genoten van de sterrenhemel. Het slapen in de hangmatten was niet zo’n succes. We lagen erg dicht op elkaar waardoor je met een kleine beweging al iemand aanstootte.
Na een lekker ontbijt gingen we weer varen. Deze keer gingen we flamingo’s spotten. Dit was erg mooi. We waren met 3 bootjes. Onder water waren verschillende takken en hierdoor kwam 1 boot vast te zitten. De bootsman van de boot waar ik in zat, begon helemaal te lachen. Je raadt het al….. een paar minuten later zaten ook wij vast. Een andere boot heeft ons losgetrokken. Het bootje ging flink op en neer, maar we zijn net niet omgevallen.
Ineens stopte de bootsman met varen, legde midden op het water de boot vast aan een paaltje en sprong uit het bootje. Ik sprong ook in het water en toen gingen we een moddergevecht doen. Marjelle heeft mij nog een lekker moddermasker gegeven.
Toen we weer terug waren bij ons hutje ben ik nog even gaan kajakken en daarna was het weer tijd om naar huis te gaan. Het waren 2 leuke dagen!

Verder Zijn Karin, Manon, Lisanne en ik deze week begonnen met salsales. Hier hadden we het al super lang over. We hadden al een keer eerder aan de deur gestaan, maar toen konden we niet meer meedoen omdat ze al bij de vijfde les waren. Dinsdagavond hadden we eindelijk allemaal tijd, dus daar gingen we weer. Ja hoor, we stonden weer voor niks aan de deur. Het was namelijk nog gesloten. De les begon om 19:15 en wij waren er om 18:55. Je zou dan toch verwachten dat het open zou zijn. Toen maar weer met de taxi naar huis. Daar kwamen we erachter dat het om 19:00 open ging (echt Surinaams om pas een kwartier van tevoren open te gaan). Donderdag was onze derde poging en toen hebben we gelukkig mee kunnen doen. Het was super leuk en we hebben al veel geleerd.

  • 15 Mei 2016 - 11:57

    Wil En Ton:

    Ha die Lianne.
    Ik vind je een echte durfal, zomaar een kaaiman vasthouden ik krijg er kipppevel van.
    Je petekind groeit goed. Woensdagmiddag stond de postbode met een groot pak aan de poort.
    Bren en Ton hebben het in ontvangst genomen. Wat een verrassing, zo'n mooie ballon en kaart
    helemaal uit Paramaribo.
    Hier is het weer knudde het lijkt wel herfst en dat met Pinksteren.
    Lianne dit was het weer vanaf de SCHANS. groetjessssssssssssssssssss


  • 16 Mei 2016 - 01:35

    Lianne Smolenaers:

    Haha maar goed dat jij er niet bij was tante Willy, dat zou schrikken zijn met al die vreemden beesten.
    Leuk dat Bren zo blij is met de ballon.
    Hier is het weer ook knudde. Gelukkig vrijdag nog aan het zwembad in de zon gelegen, maar verder heeft het iedere dag geregend.
    Groetjes vanuit Suriname

  • 16 Mei 2016 - 19:58

    Mam:

    Wij zijn vandaag met Marga en Lion in Vaals geweest wandelen. Kei mooie route, paarden en koeien gezien maar niet van die vieze beesten zoals in Paramaribo. Jij durft zeg, een kaaiman, brrrr. Wat zul je het hier weer gewoontjes vinden als je terug bent. Maar ook dat heeft z'n charmes. Groetjesss.

Tags: Bigi Pan, Salsa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Ik ben Lianne Smolenaers, 19 jaar, en studeer pedagogiek op de Fontys Hogeschool in Sittard. Momenteel zit ik in het derde schooljaar van mijn opleiding. Van 9 februari 2016 t/m 28 juni 2016 ga ik naar Suriname om stage te lopen op het Medisch Opvoedkundig Bureau. Ik heb er erg veel zin in!

Actief sinds 10 Jan. 2016
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 13459

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 28 Juni 2016

Stage in Suriname

Landen bezocht: