Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Smolenaers - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Smolenaers - WaarBenJij.nu

Stage

Door: Lianne Smolenaers

Blijf op de hoogte en volg Lianne

05 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

22 April had ik tussentijdse evaluatie op stage. Onze stagedocent uit Nederland en mijn stagebegeleidster zeiden dat ik goed bezig was, alleen ben ik af en toe nog wat twijfelachtig. Vorige week ben ik dus weer hard aan de slag gegaan op stage.

Helaas is het best lastig om iets te plannen omdat cliënten vaak niet op komen dagen of omdat medewerkers er ineens niet zijn. Het is hier niet raar als je een uur te laat komt. Ook kun je vaak geen afspraken maken omdat de telefoon niet werkt.

Tijdens mijn stage hadden we nog nooit vervoer gehad voor school-/huisbezoeken. De busjes werden namelijk ingezet voor de bestrijding van het Zikavirus. Nu zijn ze zo goed als klaar met de bestrijding en krijgen wij af en toe vervoer. Helaas weten we dit nooit van tevoren. Het is vorige week twee keer voorgekomen dat ik net mijn laptop had opgestart en aan het bedenken was wat ik die dag zou gaan doen, toen er ineens verteld werd dat er vervoer was. Omdat dit onverwachts was, moest ik me onderweg nog voorbereiden op een schoolbezoek.

Ik vind het af en toe wel lastig dat je nooit precies van tevoren weet hoe een dag eruit gaat zien. Je leert hier wel om flexibel te zijn. Rita en Orlinda, waar ik mee samenwerk, komen vaak later (of helemaal niet) of gaan eerder naar huis zonder dit aan te geven (iets wat in Nederland echt niet zou kunnen). Dit is dus moeilijk als je iets wil vragen of overleggen.

De 3 schoolbezoeken die ik heb gehad waren wel erg interessant. Maandag heb ik een jongen geobserveerd die niet werkt in de klas. Ik merkte dat het wel lukte als hij individuele aandacht krijgt van de juf. Ik ga een handelingsplan opzetten en uitvoeren om ervoor te zorgen dat hij wel werkt. Het is een grote klas met 2 juffen. De klas is nooit helemaal stil. De juf schreeuwt dus om er bovenuit te komen.
Ook ben ik op schoolbezoek geweest bij een jongen die weinig contact maakt met andere kinderen. Het was een erg leuke kleuterklas. Ten opzichte van het vorige schoolbezoek luisterden de kinderen goed. Het verschil met Nederland is dat kinderen hier in de kleuterklas al veel opdrachten moeten maken, terwijl er in Nederland in de kleuterklas meer aandacht wordt besteed aan het spelenderwijs leren. Ze waren bezig met klanken leren. Wel wordt er veel aandacht besteed aan liedjes zingen en versjes opzeggen.
Bij het laatste schoolbezoek van vorige week heb ik een jongen geobserveerd die niet luistert. Het is een drukke klas en de juf slaat dan ook heel hard met een lat op de tafel om de kinderen stil te krijgen. Het ging om een jongen die constant opstaat, veel praat, andere kinderen duwt, etc. Deze week ben ik bij zijn oppas geweest om hem te observeren. Dit was erg leuk om mee te maken. De oppas was erg gastvrij en heeft zelfs rijst met bruine bonen voor me gekookt. Er waren 8 kinderen en ze zaten in een kleine ruimte waar geen speelgoed was, wel stond er een tv in de ruimte. De kinderen waren veel aan het stoeien met elkaar en hier hield de oppas niet van. Maar ik vond dit gedrag erg logisch aangezien ze met 8 kinderen in een kleine ruimte zitten, zonder speelgoed. Ik ga hier nog een keer observeren en dan een spelbegeleidingsplan opzetten. Ik terugweg met de taxi was helaas niet zo leuk. Doordat het die dag hard geregend had, stonden verschillende wegen compleet onder water. Dit was een grote chaos. De taxichauffeur wilde het liefst zo snel mogelijk naar huis aangezien het hoge water erg slecht is voor de auto. Hij heeft mij dus bij het MOB afgezet, zodat ik daar mijn fiets kon pakken en fietsend naar huis kon.

Het is hier allemaal wat primitiever dan in Nederland. Zo zou je in Nederland nooit horen dat iemand geen afspraak kan maken omdat de telefoon het niet doet, dat een cliënt een afspraak heeft met een hometrainer terwijl die niet is gekomen of dat iemand niet kan komen omdat de wegen onder water staan.

Een huisgenootje van mij loopt stage in het ziekenhuis. Het OK is af en toe de hele dag gesloten omdat de handschoenen op zijn. Zo zijn er dus verschillende operaties die niet door kunnen gaan. Wij als Nederlanders hebben er waarschijnlijk nog nooit bij stil gestaan dat handschoenen op kunnen zijn waardoor een operatie niet kan doorgaan.

Zo blijft dit land me verbazen.

Verder heb ik nog erg leuk nieuws: dinsdagavond ben ik peettante geworden van Vinz. Op de foto’s ziet hij er erg schattig uit, ik kijk er naar uit om hem over 2 maanden in het echt te zien.

  • 05 Mei 2016 - 13:15

    Trotse Opa En Oma Van VINZ:

    Lianne je hebt een "gewichtig"petekind.
    Lekkere bolle toet en dikke billen.
    Gisterenavond mocht ik het flesje geven. Hij had dat kleine beetje zo op en toen was het huiles.
    Anke heeft het nog een beetje moeilijk, pijn in d'r buik natuurlijk.
    Maar vandaag was het al stukke beter.
    Voor Bren is het wennen, een broertje en mama niet thuis kan ie niet verwerken.
    Lianne als je weer thuis bent is de eerste reis naar VINZ.
    PROFICIAT PEETTANTE.

  • 05 Mei 2016 - 14:28

    Mam:

    Ja, Lianne VINZ is een prachtige baby. Gisteren samen met Ilona bij Anke en Vinz geweest. Verder was er niemand, we konden dus lekker kletsen en ikke natuurlijk Vinz het flesje geven. Toch iets moois om naar uit te kijken als je weer thuis komt.

  • 05 Mei 2016 - 21:41

    Pap:

    Nou Lianne,
    Het is fijn eens wat meer over je stage te horen, het is alleen wat meer ``relax relax`` daar.
    Maar als je je ding maar kunt doen.
    Ik zag op de foto dat wij er net op tijd weg zijn want zoveel water op straat,
    dat wandelt niet lekker.

    en nog; PROFICIAT PEETTANTE.

  • 06 Mei 2016 - 23:32

    Lianne Smolenaers:

    Dankjewel!

  • 10 Mei 2016 - 13:19

    Lenie Smolenaers-Steijvers:

    Hallo Lianne,

    Van harte gefeliciteerd met je petekind Vinz. Wat een wolk van een baby.
    Ik hoop dat mijn bericht eindelijk door komt.
    Ik geniet van je verhalen over je stage. Het is ongelooflijk wat je allemaal meemaakt.
    Groetjes,
    Tante Lenie.

  • 10 Mei 2016 - 13:33

    Lianne Smolenaers:

    Hoi tante Lenie,
    Deze keer heb ik je bericht wel ontvangen.
    Dankjewel! en tot over 7 weken

Tags: MOB, overstroming

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Ik ben Lianne Smolenaers, 19 jaar, en studeer pedagogiek op de Fontys Hogeschool in Sittard. Momenteel zit ik in het derde schooljaar van mijn opleiding. Van 9 februari 2016 t/m 28 juni 2016 ga ik naar Suriname om stage te lopen op het Medisch Opvoedkundig Bureau. Ik heb er erg veel zin in!

Actief sinds 10 Jan. 2016
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 13448

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 28 Juni 2016

Stage in Suriname

Landen bezocht: