Stage en Holi Paghwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Smolenaers - WaarBenJij.nu Stage en Holi Paghwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Smolenaers - WaarBenJij.nu

Stage en Holi Paghwa

Door: Lianne Smolenaers

Blijf op de hoogte en volg Lianne

25 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Vanaf vorige week ben ik het echt leuk beginnen te vinden op stage. Ik voel me steeds beter op mijn plek bij mijn collega’s waardoor ik meer durf te zeggen. We kunnen af en toe erg lachen om elkaar. Ik heb nu ook 4 eigen cliënten gekregen om te begeleiden. Hiermee ben ik vorige week begonnen. Een jongetje van 5 jaar die bang is als er vreemden mensen in de buurt zijn, een jongetje van 4 jaar met het Syndroom van Down, een jongetje van 6 jaar die niet werkt in de klas en een jongetje van 4 jaar die agressief is en niet luistert.

Ik werk samen met Orlinda (een vrouw van 52) en Rita (een vrouw van 59). Beiden volgen ze nog een opleiding voor remedial teaching. Af en toe krijg ik ineens een vraag over hoe ik een bepaalde problematiek zou aanpakken. Later kom ik er dan achter dat dit is voor een opdracht van hun opleiding. Zo kunnen we elkaar dus helpen.

Ik heb ook nog een gesprek met Orlinda gehad over cultuurverschillen. Ze vertelde verschillende indrukwekkende dingen. Ik vond dit leuk om te horen aangezien dit ook de reden is dat ik op buitenlandstage ben gegaan. Ik vind het leuk om te weten hoe het er in een andere cultuur aan toe gaat. Zo vertelde ze bijvoorbeeld dat ze ’s morgens al kookt en dat ze iedere dag rijst eet. Ook vertelde ze dat er een groot feest wordt gegeven als een meisje haar eerste menstruatie heeft. Ze zei dat ze ons wel zou uitnodigen als dit in haar familie gebeurt. Ik werd zelfs uitgenodigd voor de verjaardag van een moeder van een kind dat ik had begeleid. Dit vond ik erg raar, maar blijkbaar is het normaal dat verjaardagen hier met erg veel mensen gevierd worden.

Twee weken geleden kwam er een kindje met het Syndroom van Down. Aangezien dit zijn eerste bureautraining was, hoefde hij nog geen opdrachten te doen. Rita heeft toen met de moeder gepraat en ik heb de hele tijd met het jongetje gespeeld. Hij kon niet verstaanbaar praten, maar door te wijzen had ik vaak wel door wat hij bedoelde. Dit was erg leuk om te zien. Vorige week kwam hij weer, maar deze keer moest hij wel opdrachten doen met Rita. Het grappige was dat hij alleen maar aandacht had voor mij aangezien hij de week ervoor met mij had gespeeld. Alle puzzelstukjes die hij uit de puzzel haalde gaf hij aan mij in plaats van aan Rita. Rita heeft gezegd dat ik hem de volgende keer alleen mag begeleiden aangezien het dan waarschijnlijk beter gaat. Dit lijkt me erg leuk.

Genoeg over stage, ik heb ook nog een hele hoop andere dingen meegemaakt hier in Suriname. Zo gingen we vorige week donderdag met z’n drieën op stap bij Havanna. Ik was erg aan het twijfelen of ik zou gaan aangezien niet alle huisgenootjes mee gingen. Ik ben toch super blij dat ik gegaan ben, want het was (zoals altijd) weer super gezellig. Maar deze keer was het nog leuker aangezien er allemaal bekende Nederlanders waren. Zoals Pip Pellens en Juvat Westendorp (van GTST), Fockeline en Sanne Vogel. Jullie zullen je wel afvragen wat bekende Nederlanders in Suriname doen…. Op dit moment zijn ze bezig met de filmopname van ‘Tuintje in mijn hart’. Dit is een Nederlandse film die hier in Suriname wordt opgenomen. Nu heb ik nog een leuker nieuwtje……. Zoals jullie misschien wel weten vind ik het erg leuk om te acteren en ik heb wel eens gezegd dat het mij geweldig lijkt om mee te spelen in GTST of een ander leuk programma / film (maar ik had natuurlijk nooit gedacht dat dit zou gebeuren). Toen ik hoorde dat ze voor de film ‘Tuintje in mijn hart’ figuranten zoeken, heb ik natuurlijk meteen een mailtje gestuurd. Ik had nooit verwacht dat ik hieraan mee zou kunnen doen aangezien ik laat was met mailen. Maar….. mijn droom komt uit: volgende week dinsdag en woensdag mag ik meedoen met de opnames!!!!!! Hier heb ik natuurlijk erg veel zin in en ik zal jullie op de hoogte houden hoe het gegaan is.

Verder hebben we een rustig weekend gehad. Zaterdagavond hebben we gebarbecued en zondag zijn we naar Colakreek geweest. Dit is een mooi recreatieoord waar je kunt zwemmen in water dat er uitziet als cola. Het was een relaxt dagje.

Dinsdagavond en woensdag was het Holi Paghwa. Dit is een Hindoestaans feest. Dinsdagavond zijn we met Chicko naar een Hindoestaanse tempel geweest om dit te vieren. Je mocht alleen naar binnen als je vegetariër bent, maar ook van buiten zag het er al erg mooi uit. Er waren verschillende muziek, zang en dans optredens. Ook werd er een kaf in brand gestoken, een soort rieten boom. Dit was erg apart, het heeft iets met hun geloof te maken. We kregen lekker Surinaams eten die we met onze handen moesten opeten. Toen ik het op had kreeg ik meteen een nieuw bordje. Hier is het blijkbaar normaal dat iedereen twee porties neemt. Later op de avond was er nog een mooie vuurwerkshow en kwam er een bandje. Iedereen zat op een stoel te luisteren naar de muziek, maar voorin stonden geen stoelen. Ik dacht dat het een dansvloer was, dus dit vroeg ik aan Chicko. Het was inderdaad een dansvloer maar Chicko zei dat de mensen pas gingen dansen als er één iemand begon. Chicko vond dat wij moesten beginnen. Aangezien hier toch niemand ons kent, begonnen wij (de Nederlandse stagiaires) met dansen. Ik had nooit verwacht dat er mensen mee gingen dansen, maar er kwamen wel een aantal Hindoestaanse kinderen meedansen. Het was een erg leuke avond.
Woensdag was het weer feest. Bij Holi Paghwa wordt er met gekleurde poeder gegooid. We hadden onze slechtste kleren aangetrokken en daar gingen we dan, allemaal een busje poeder in onze handen. In de palmentuin aangekomen zagen we allemaal gekleurde mensen. Natuurlijk werden wij ook meteen bestrooid met de poeder en waren onze shirtjes niet lang meer wit. Eerst probeerde ik het te ontwijken omdat ik het vies vond, maar al snel wist ik dat ik er niet aan kon ontkomen en ging ik zelf ook iedereen onderstrooien. Het was erg grappig en iedereen zat helemaal onder. ’s Avonds was er een festival op het onafhankelijkheidsplein. Ik had me er niet te veel van voorgesteld aangezien ik echt niet wist wat ik kon verwachten. Maar het was echt fantastisch, net als een festival in Nederland. Daar stonden we dan, op een festival in Suriname, toen werd er omgeroepen dat feest DJ Ruud kwam. Eerst geloofde ik het niet, maar hij was het echt. Iedereen ging los. En het was ook nog eens gratis! Ik heb echt genoten. Helaas moesten we op tijd naar huis aangezien we de volgende dag weer stage hadden. Daar zaten we dan met 7 gekleurde meiden en 2 douches. We waren om half 10 thuis en om 12 uur lag ik in bed. Nog steeds gekleurd….. Vandaag op stage had ik dus ook een t-shirt aan wat tot aan mijn nek dicht is aangezien mijn hele rug nog gekleurd is, een erg leuk feest maar een ellende om de kleuren er vanaf te krijgen.

Met Pasen gaan we 4 dagen op trip dus in mijn volgende verhaal zal ik vertellen over de trip en natuurlijk over de filmopnames van ‘Tuintje in mijn hart’. Tot snel!

  • 28 Maart 2016 - 20:16

    Wil Van Eijk:

    Zo die Lianne als filmster, vraag meteen wat vrijkaartjes voor de film.
    Je had een leuke ballon gestuurd voor Ilona. Zondag waren we uitgenodigd en hebben we lekker gegeten bij jullie. Tante Lenie had zaterdag wat meegemaakt en dat moest ze vertellen. Ze had wat moeten pakken in de bus van Ruud en toen viel die dicht en kon ze er niet meer uit. Schreeuwen hielp niet en toen Ruud eindelijk zelf wat nodig had werd ze bevrijd. Dat was lachen maar niet voor tante Lenie natuurlijk. Bij ons waaide het vandaag weer erg hard dus nog geen lente.
    Heb je daar de klok ook moeten verzetten? Hier is het nu 20.15 en dadelijk komt Danni op sbs6.
    We hebben deze week een veulen gekregen hij heet LESTER. Zo dat was het weer tot de volgende keer.
    groetjessssssssssssssssssssssss Wil en Ton.

  • 28 Maart 2016 - 22:41

    Lenie Smolenaers-Steijvers:

    test

  • 28 Maart 2016 - 23:02

    Lenie Smolenaers-Steijvers:

    test/weer niet mogelijk reactie plaatsen na invullen tekst.

  • 30 Maart 2016 - 20:15

    Lianne Smolenaers:

    Hoi tante Willy en ome Ton,
    Ik hoorde inderdaad van Anke dat jullie een veulen hebben. Leuk zeg!
    De klok is hier niet verzet. Hier is het nu 5 uur vroeger dan bij jullie.
    Groetjes!

  • 09 April 2016 - 22:59

    Marjo:

    Hoi Lianne,
    Weer mooie foto's. Ik geniet er ook van! Ik heb nog nooit iemand gehoord die zo'n geweldige stage heeft meegemaakt dan jij. Boffert!!!

    groeten,
    Marjo

Tags: Holi Paghwa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Ik ben Lianne Smolenaers, 19 jaar, en studeer pedagogiek op de Fontys Hogeschool in Sittard. Momenteel zit ik in het derde schooljaar van mijn opleiding. Van 9 februari 2016 t/m 28 juni 2016 ga ik naar Suriname om stage te lopen op het Medisch Opvoedkundig Bureau. Ik heb er erg veel zin in!

Actief sinds 10 Jan. 2016
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 13438

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 28 Juni 2016

Stage in Suriname

Landen bezocht: