Eerste stagedag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Smolenaers - WaarBenJij.nu Eerste stagedag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lianne Smolenaers - WaarBenJij.nu

Eerste stagedag

Door: Lianne Smolenaers

Blijf op de hoogte en volg Lianne

16 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels zit ik al een week in Paramaribo. We hebben vooral lekker gerelaxt en bijna iedere avond zijn we geweest uiteten. Dit was namelijk nog een echt vakantie weekje, aangezien we vandaag kennismaking op stage hadden.

Dinsdag zaten we al snel aan ons eerste biertje. We zijn met een groep van 7 meiden en iedereen drinkt bier. Dus ik ga hier echt bier leren drinken haha (wijn hebben ze hier ook lang niet overal).

Woensdag zijn we naar de centrale markt geweest. Dit was een erg grote markt met vooral veel fruit en vis. Het is echt wel even wennen dat er veel naar ons geroepen en getoeterd wordt. We werden zelfs een keer Maxima genoemd en iemand anders vroeg ons of we familie waren van Beatrix haha.
’s Avonds gingen we naar de winkel voor een bbq te kopen, maar deze hadden ze niet. Dus gingen we maar weer uiteten. Heel toevallig hadden ze hier allemaal picknicktafeltje met in het midden van de tafel een soort grilplaat waarop we ons eigen vlees klaar konden maken. Zo hadden we toevallig toch nog een soort bbq.

Donderdag zijn we de hele dag met Chicko op pad geweest. Chicko is hier onze papa. Hij is niet alleen onze taxichauffeur, maar gaat ook met ons mee, geeft ons tips waar we naartoe kunnen gaan en geeft ons advies wat we wel en niet moeten doen. Om half 8 kwam hij ons ophalen om naar de vreemdelingendienst te gaan. Hij is met ons mee naar binnen gegaan en heeft alles voor ons geregeld wat betreft onze machtiging voor kort verblijf en ons visum. Het was veel werk allemaal. Eerst moesten we ons paspoort afgeven en daarna moesten we weer naar een ander gebouw om een afspraak te maken wanneer we nog een keer terug moeten komen met al onze papieren. Toen gingen we bij de bank euro’s pinnen die we vervolgens weer bij een wisselkantoor hebben omgewisseld voor SRD (surinaamse dollars). Dit had Chicko voor ons gedaan, dit was een stuk voordeliger dan meteen SRD pinnen. Daarna moest dit geld overgemaakt worden voor onze verblijfsvergunning. Bij de Pizzahut hebben we onszelf en Chicko op een lekkere pizza getrakteerd. Uiteindelijk waren we om half 4 weer terug in ons huisje.
’s Avonds zijn we op stap geweest bij Havanna. Er waren veel Nederlandse en Belgische stagiaires en Surinaamse jongens. Havanna is een hele grote zaal waar je kan salsadansen. We vonden het erg leuk om te zien en willen misschien zelf ook op salsales. Toen ik even naar het toilet ging en weer terugkwam, was ineens alles anders. Niemand stond meer langs de kant te kijken, maar iedereen stond op de dansvloer en er was ineens super leuke muziek. Het was dus een discotheek geworden. Het was echt een gezellige avond/nacht, veel leuker dan stappen in Nederland. Rond half 4 waren we terug. Ik kreeg ineens een berichtje van mijn vriend; ‘goeiemorgen’. Dit was echt heel raar. Wij zaten pizza te eten en gingen daarna slapen en hij moest al opstaan. Dat het 4 uur tijdsverschil is, blijft nog wennen.

Vrijdag gingen we met Chicko fietsen kopen. Vanaf nu kunnen we met de fiets door Paramaribo. Het verkeer is hier heel chaotisch. Je moet links rijden en links krijgt voorrang. We zijn gewaarschuwd dat we goed moeten opletten en achter elkaar moeten fietsen. Op kruispunten wordt er vaak niet gekeken naar wie voorrang heeft, maar wordt er gewoon voorrang genomen. Er wordt dus ook veel getoeterd.
’s Avonds gingen we eten bij ‘zus & zo’. Dit was echt een super gezellig restaurant, we hebben lekker buiten gezeten en er was live muziek. Hier gaan we dus vaker naartoe.

Op Zaterdag kwam de poetsvrouw. Ze is zowat de hele dag geweest en heeft echt alles gepoetst. Zelfs de lampenknoppen heeft ze afgeveegd.
Ook kwam de stagebegeleidster van 2 huisgenootjes op bezoek met haar 2 kinderen. De kinderen wilden buiten spelen, maar we hadden geen speelgoed. Toen hebben ze mij een spelletje geleerd waarvoor je niks nodig had. Het heet ‘Djoe’. Het was een erg grappig spelletje waarbij je naar de overkant moest rennen zonder gepakt te worden door iemand anders.
’s Middags zijn Lisanne, Marjelle en ik naar onze stageplek gefietst om te kijken hoe ver het was en hoe we moesten te fietsen. We zijn zonder plattegrond in één keer goed gefietst. Het is ongeveer 20 minuten fietsen. Onze stageplek ligt op de Rode Kruislaan. Dit is een straat met een opvallend contrast. Er lagen erg dure huizen en aan de andere kant lagen krotten huizen. Dit was heel apart om te zien.
Daarna hebben we op het balkon in de zon gegeten en ’s avonds hebben we nog ‘jungle speed’ gedaan. Dit is een erg leuk en grappig spelletje.

Zondag was het Valentijnsdag. We zijn met Chicko naar de Javaanse markt geweest. Dit was een erg leuke markt met heel veel verschillende soorten fruit. We hebben ook dingen geproefd. En we hebben een roos voor Chicko gekocht voor Valentijnsdag.
Daarna zijn we naar Fort Zeelandia geweest. Hier hebben we erg leuke foto’s gemaakt. Op het onafhankelijkheidsplein waren speciaal voor Valentijnsdag allemaal helikopters. Dit was wel mooi om van zo dichtbij te zien.
’s Avonds hebben we sushi gegeten. Dit had ik nog nooit gedaan. We moesten onze schoenen uitdoen, op de grond aan tafel gaan zitten en eten met stokjes. Erg leuk om een keer meegemaakt te hebben.

Vandaag was het dan zover: onze eerste stagedag. Ik loop samen stage met Marjelle en met Lisanne op het Medisch Opvoedkundig Bureau (MOB). Dit is een hulpverleningsorganisatie voor kinderen waarvan een optimale ontwikkeling bedreigd wordt.
Toen we binnenkwamen kwam onze stagebegeleidster meteen naar ons toen. Ze legde ons uit wat onze taken waren en onze werktijden. Meteen werd er al veel duidelijk. We moeten stage gaan lopen van 15 februari t/m 23 juni, iedere maandag t/m donderdag van 8.00 tot 14.00 uur. Marjelle komt op de observatiecrèche en Lisanne en ik mogen hometraining en bureautraining doen. Dit is ook echt wat ik wou, dus hier was ik heel blij mee. Ik mag namelijk ook huisbezoeken doen, het lijkt me heel leuk om te zien hoe de kinderen hier wonen. Ik moet voor 4 cliënten een hulpverleningsprogramma opzetten en uitvoeren.
Ik mag ook een maandelijkse bijeenkomst van de praatgroep ‘regenboog’ organiseren. Hierin gaat het over kinderen met het downsyndroom. Hier weet ik nog niet zoveel over, dus dit lijkt me erg interessant. Verder moet ik vergaderingen van Vroeg Stimulering bijwonen en aan schoolopdrachten werken.
Daarna heeft Esmeralda ons rondgeleid en voorgesteld aan de medewerkers. We werden al meteen gezien als hun ‘collega’.
Toen kregen we een hele dikke klapper die we mochten inlezen. Hierin stond informatie over de organisatie, hun werkwijze, ontwikkeling, spasticiteit, epilepsie, ADHD, etc. Dit was erg interessant. We hebben in 1 dag dus heel veel informatie gekregen.
Ik heb er heel veel zin in om te beginnen!
Op de terugweg zaten we midden in een enorme regenbui. Nat en moe kwamen we thuis. De rest van de dag hebben we dus ook niet veel meer gedaan.

Nu is er dan toch nog een einde gekomen aan dit lange verhaal. Tot de volgende keer!

  • 16 Februari 2016 - 19:25

    Ans:

    Al heb je me goed op de hoogte gehouden, toch leuk om je belevenissen van de eerste week nog eens door te lezen. Wij houden er wel van om een reisdagboek bij te houden hè.
    WIE VERRE REIZEN DOET, KENT VEEL VERHALEN.
    Groetjes.........

  • 16 Februari 2016 - 20:38

    Marjo:

    Leuk verhaal! Ik ben weer helemaal bij. Leuk om te lezen. Fijn dat jullie nu fietsen hebben dan kunnen jullie erop uit. Let maar goed op!

    Groetjes, Marjo

  • 16 Februari 2016 - 23:54

    Maria Smolenaers:

    Wat een mooi lang verhaal,leuk om te lezen komen weer herinneringen boven,want bij Onz zijn we ook vaker geweest.en dat lezen van dat getoeter en voorrang nemen kan ik ook nog goed herinneren.Kijk weer uit naar je volgend verhaal.

  • 17 Februari 2016 - 09:03

    Lenie Smolenaers-Steijvers:

    Wouw........ je hebt je draai daar al gevonden, zo te lezen. Jullie zitten niet stil. Groot gelijk, geniet van al het moois wat Suriname je te bieden heeft. Nu heb je nog de mogelijkheid. Prachtige foto's .
    Succes met je stage.

  • 17 Februari 2016 - 19:48

    Frank Smolenaers:

    Hoi Lianne, Leuke verhaaltjes, De eerste weken zijn het zwaarste, Er komt heel veel op je af en je moet het nu zelf allemaal doen. Jij bent daar nog met een groepje, dus het zal wel iets gemakkelijker zijn, dan bij mij in Nieuw-zeeland, maar je gaat verder een leuke tijd beleven die je nooit meer zult vergeten. Geniet van je vrije tijd die je hebt en zorg dan dat je veel het land ziet. Luxe werktijden heb jij. We zien elkaar snel, zorg je er dan wel voor dat het weer goed is.
    Succes met je stage en tot over twee weken

  • 17 Februari 2016 - 21:38

    Lianne Smolenaers:

    Er komt nu inderdaad veel op me af, vooral met stage. Het is even wennen om nu aan het werk te gaan aangezien we vorige week niet veel gedaan hebben, toen was het nog lekker relaxen. Ik merk nu op stage ook wel echt de cultuurverschillen. Is wel interessant om te zien, dat was ook de reden dat ik naar het buitenland wilde.
    Eerst dacht ik dat 5 maanden erg lang is. maar nu ik erachter kom wat we allemaal op stage moeten doen en hoeveel schoolopdrachten we hebben, denk ik wel dat die 5 maanden zo voorbij vliegen.
    Over een week is het korte regenseizoen voorbij, dus als het goed is hebben jullie leuk weer.
    Wel leuk dat jullie bijna komen. Tot over 2 weken!!!

  • 18 Februari 2016 - 23:46

    Wil Van Eijk:

    Zo te horen heb je het wel naar je zin. Geniet er van, wij wachten weer op het volgende verhaal.
    groetjessssssssss

Tags: MOB, Stage

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Ik ben Lianne Smolenaers, 19 jaar, en studeer pedagogiek op de Fontys Hogeschool in Sittard. Momenteel zit ik in het derde schooljaar van mijn opleiding. Van 9 februari 2016 t/m 28 juni 2016 ga ik naar Suriname om stage te lopen op het Medisch Opvoedkundig Bureau. Ik heb er erg veel zin in!

Actief sinds 10 Jan. 2016
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 13445

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 28 Juni 2016

Stage in Suriname

Landen bezocht: